Voisivatko sähkökäyttöiset robotit toimittaa työmailla tarvittavia työkaluja, ruuveja ja muita pientarvikkeita äkilliseen tarpeeseen? Tätä testaamme kevään ja kesän aikana Kalasataman rakennustyömailla kansainvälisessä hankkeessa Würthin, DB Schenkerin ja LMAD:in kanssa.
Englantia puhuva robotti pystyy kuljettamaan kerralla jopa 300 kiloa painavan lastin. Kalasataman työmailla toimivat Würthin asiakasyritykset voivat tilata esimerkiksi ruuveja ja työkaluja toimitettuna suoraan paikan päälle robotilla Sörnäisten Würth Centeristä.
Jakelurobotti on nimetty päästöttömien kuljetusten sankariksi, HeRoksi (Helsinki Robot). Päästöjen lisäksi robotti säästää asiakkaiden aikaa, sillä se voi toimittaa kuljetuksia äkillisiin tarpeisiin nopealla ja täsmällisellä aikataululla. Tulevaisuudessa autonomisen robotin mukana voisivat kulkea vaikkapa työntekijöiden lounaat.
“Autonomisten robottien hyvä puoli on se, että ne pystyvät toimittamaan kiiretoimitukset lähialueelle joustavasti niin, että asiakkaan työ ei keskeydy. Autonomiset robotit voisivat olla erinomainen lisä laajan Würth Center -verkostomme palveluihin. Etuna on myös kuljetusten päästöttömyys”, kertoo logistiikkapäällikkö Terhi Vesala Würth Oy:stä.
Würthillä on 200 Centeriä ympäri Suomen, joten teollisuuden, rakentamisen ja kunnossapidon työkaluja ja tarvikkeita voidaan lähettää asiakkaalle nopeasti. “Kehitämme toimintaamme jatkuvasti ja olemme kiinnostuneita kokeilemaan uusia muotoja palvella asiakkaitamme tulevaisuudessa”, Vesala jatkaa.
Tule tutustumaan kuljetusten tulevaisuuteen
“Sähköiset ja autonomiset robotit ovat jakelun tulevaisuutta: niiden ansiosta jälleenmyyjät ja logistiikkatoimijat voivat tarjota ympäristöystävällisiä kuljetuksia. Lisäksi autonomiset robotit voivat myös auttaa yrityksiä pienentämään viimeisen kilometrin kuljetusten hintaa sekä parantamaan asiakaskokemusta”, kertoo Gergely Horvath, joka työskentelee robottien hallintaan ja ohjaamiseen tarkoitetun ohjelmistoalustan kehittäneessä suomalais-ranskalaisessa LMAD-yrityksessä.
Robottia testataan ja lähialueen katuverkostoa mallinnetaan robotin itsenäistä kulkua varten. ”Yhteistyö DB Schenkerin ja Würth Oy:n kanssa oikean käyttötapauksen parissa on kiinnostava askel autonomisten kuljetusten kehittämiseksi EU-alueella”, Horvarth jatkaa.
Kaupunkijakeluun liittyviä kokeiluja tehdään kansainvälisessä URBANE-hankkeessa paitsi Helsingissä, lähivuosina myös Italian Bolognassa, Espanjan Valladolidissa ja Kreikan Thessalonikissa. Hankkeen viestinnästä vastaa Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki. Robotin on rakentanut ja kustomoinut ranskalainen TwinswHeel.
HeRo-robottiin on mahdollista tulla tutustumaan Sörnäisten Würth Centerille touko–heinäkuussa (säävaraus). Mediavierailuja koordinoi Paula Kultanen Ribas Forum Virium Helsingistä. Robotin mukana kulkee avustaja varmistamassa, ettei kokeilusta aiheudu ulkopuolisille haittaa tai vaaraa. Kun HeRo-robotti on kiireinen, paketteja alueella kuljettaa toimitusten varmistamiseksi myös DB Schenkerin rahtipyörä.
Lataa kuvia tästä.
Kuva ja video: Vesa Laitinen
Lisätietoa hankkeesta
URBANE-hankkeen tavoitteena on kokeilla erilaisia viimeisen kilometrin ratkaisuja kaupungeissa, jotta kaupunkilogistiikan jakelun aiheuttamia ruuhkia ja päästöjä voitaisiin vähentää. Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään uusia ratkaisuja, kuten autonomisia jakelualustoja sekä haetaan kaupallisesti toimivia toimintamalleja viimeisen kilometrin haasteisiin. EU-rahoitteisessa hankkeessa on mukana 41 kumppania 12 maasta.
Uusia ratkaisuja kokeillaan Helsingissä, Thessalonikissa (Kreikka), Valladolidissa (Espanja), Bolognassa (Italia), Karlsruhessa (Saksa) ja Barcelonassa (Espanja). Helsingin pilotoinnin toteuttavat tavarankuljetus- ja logistiikkayhtiö DB Schenker sekä autonomisten robottien ohjaamiseen ja hallintaan tarkoitetun ohjelmistoalustan kehittänyt LMAD-yritys ja autonomisia ratkaisuja kehittävä yritys SOBEN/TwinswHeel yhdessä Forum Virium Helsingin ja Helsingin kaupungin kanssa. Kevään 2023 kokeilussa on mukana yhteistyökumppanina Würth Oy.
Työ pohjautuu aiempiin kokeiluihin eri hankkeissa: vuonna 2021 pilotoitiin autonomisia jakelurobotteja Jätkäsaaressa ja Baanalla. Video Forum Virium Helsingin, LMADin, GIM Roboticsin ja DB Schenkerin yhteistyöstä löytyy täältä.
Lisätietoa