Pysäköinnin maksamisen mullistanut Parkman on valloittanut Suomen kaupungit ja laajentunut 30 henkeä työllistäväksi kasvuyritykseksi. Vuoden 2011 avoimen datan hyödyntämistä edistävä Apps4Finland-voittaja hakee voimakasta kasvua Yhdysvalloista.
Digitalisaatio on mullistanut kaupunkien pysäköintimarkkinat. Kolikoilla toimivat pysäköintimittarit ovat häviämässä, maksaminen on siirtynyt yhä enemmän älypuhelimiin. Tästä bisneksestä Parkman on jo napannut siivunsa.
Parkman on mobiilisovellus, jolla autoilija voi maksaa pysäköintinsä nopeasti ja helposti. Kun pysäköintipaikka löytyy, sovellus paikantaa auton ja hakee pysäköinnin hinnan automaattisesti. Kuskin tarvitsee vain laittaa parkki päälle ja pois, maksu veloitetaan luottokortilta kerran kuussa.
Toimitusjohtaja Matias Lindroosin mukaan Parkmanin tärkein tavoite lähivuosina on kasvaa mahdollisimman paljon ja nopeasti. Uutta liiketoimintaa haetaan ulkomailta – erityisesti Yhdysvalloista. Atlantin toisella puolella tarjolla on suuret pysäköintimarkkinat ja käytössä valtava määrä maksullisia pysäköintipaikkoja.
Apps4Finland sysäsi vauhtiin
Parkmanin historia ulottuu vuoteen 2011, jolloin yrityksen perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Matias Lindroos nappasi tiimeineen Parkkinappi-sovelluksella Apps4Finland-kilpailun sovellussarjan voiton.
Apps4Finland palkitsi parhaita avoimen datan hyödyntäjiä vuosina 2009–2014. Forum Virium Helsinki oli yksi kilpailun pääjärjestäjistä. Kilpailun tarkoituksena oli kannustaa kansalaisia, julkisia toimijoita ja yrityksiä kehittämään uusia tapoja hyödyntää avoimia tietovarantoja. Sittemmin perintöä ovat jatkaneet Open Finland Challenge ja Suomen suurimman kaupungin yhteinen Databusiness Challenge. Menestys Apps4Finland -kilpailussa on ollut monelle avointa dataa hyödyntävälle sovellukselle lähtölaukaus kaupalliselle menestykselle.
”Apps4Finland antoi meille hurjan vauhdin ja saimme heti kilpailun jälkeen paljon käyttäjiä palveluun”, kertoo Matias Lindroos.
Parkkinapin aikaan sovellukseen piti kehittää kiertotie saada pysäköintiin liittyvää dataa, kuten hintavyöhykkeiden tietoja. Sittemmin tilanne ei ole suuresti muuttunut.
”Edelleenkin pysäköintialalle on harvoin avointa dataa saatavilla. Kaupungeilta saadaan kyllä dataa, mutta meidän pitää usein jalostaa sitä parempaan ja digitaaliseen muotoon itse”, Lindroos toteaa.
Datan ja rajapintojen avaamista edistetään kaupunkien kanssa yhteistyössä. Lindroosin mukaan myös Parkman aikoo avata omaa dataansa kehittäjien käyttöön tulevina vuosina yhä enemmän.
Lisätietoa: