Talouden alamäestä huolimassa Kauppalehteä ja muita taloussivuja on ollut viime aikoina myös ilo lukea. Mukavan usein palstoilla nimittäin näkyy Kasvuvalmennuksesta tuttuja yrityksiä, jotka ovat menestyneet tekemisissään. Kasvuvalmennukseen on vuodesta 2006 alkaen osallistunut noin 140 yritystä ja osallistujien kehitystä seurataan mielenkiinnolla myös valmennuksen jälkeen.
Yrityksen nimi tutuksi pitchauskilpailuilla
Kasvuvalmennukseen osallistuneet yritykset ovat menestyneet hyvin erilaisissa bisneskilpailussa, myös kansainvälisesti. Yksi viimeisimmistä pitchauskilpailu pidettiin Helsingissä marraskuun puolivälissä. Slush 7 -kilpailussa finaaliin ylsi kaksi tuttua yritystä, LeadDesk (ComDashboard) sekä Transfluent. Kahdenkymmen parhaan joukkoon kaikkiaan sadan osallistujan joukosta pääsivät lisäksi Etuma ja Fluid Interaction.
Myös liiketoiminnan taloudellinen kehitys on ollut ilahduttavan nousujohteista. Deloitte listaa vuosittain liikevaihdon kasvun perusteella parhaiten menestyneet yritykset ja tänä vuonna ykkössijalle kohosi vuonna 2008 Kasvuvalmennukseen osallistunut Eniram, jonka liikevaihto kasvoi viiden vuoden aikana yli 6000 %. Yrityksen kehittämä ohjelmisto seuraa reaaliajassa valtamerialusten suorituskykyä suhteessa merenkäyntiin. Näiden tietojen perusteella pystytään vähentämään polttoaineenkulutusta merkittävästi. Muita samalle listalle päässeitä Kasvuvalmennus-yrityksiä olivat mm. Klikkicom, Activeark, Futurice, Smilehouse, Idean sekä Aito Technologies.
Onnistuneita yrityskauppoja
Moni yrittäjä miettii myös exit-strategiaa, joka voi olla esimerkiksi yrityskauppa. Julkisuudessa on kerrottu muun muassa Zokemin myynti Yhdysvaltoihin, Nobultecin siirtyminen QPR Softwaren omistukseen sekä eat.fi-palvelun kauppa osaksi MTV Median palveluita.
Rahoituksen riittävyys voi olla ratkaiseva seikka siinä vaiheessa, kun yritys pyrkii nopeaan kasvuun. Joitakin vuosia tarjolla olleeseen Tekesin nuoren innovatiivisten yritysten rahoituksen piiriin päässeistä yrityksistä on lähes viidennes osallistunut ensin Kasvuvalmennukseen. Lisäksi rahoitusmalliin kuuluvaan esivaiheeseen on myös päässyt joukko valmennukseen osallistuneita yrityksiä.
Onnistumisesta palkitaan
Eräs näkyvä, tai oikeammin kuuluva esimerkki Kasvuvalmennuksen yrityksen toiminnan laajenemisesta on AudioDraftin palvelulla järjestetty kilpailu Nokia Tunesin päivittämisestä. Kilpailu keräsi huikeat 6200 ehdotusta ympäri maailmaa.
Joulukuun alussa Helsingin yrittäjät valitsivat vuoden helsinkiläisyritykseksi Rabbit Filmsin, joka osallistui jo Kasvuvalmennukseen jo vuonna 2006. Valintaperusteissa korostettiin yrityksen riskinottoa ja uskaltautumista maailmanmarkkinoille. Palkinto voidaan myöntää yrittäjälle tai yritykselle tunnustuksena yrittämisestä ja yrittäjyyden hyväksi tehdystä työstä.
On ollut ilo huomata, että nuoret ja innovatiiviset yritykset ovat pystyneet menestymään ja lunastamaan paikkansa kovassa kilpailussa. Kasvuvalmennus haluaa omalta osaltaan auttaa yrityksiä eteenpäin. Toivomme paljon mukavia uutisia myös tulevaisuudessa!
Teksti: Kaisa Sibelius, Kasvuvalmennuksen vastaava tuottaja