Naapurustoapuun vauhtia yhteistyöstä Forum Virium Helsingin kanssa

Artikkelikuva: Naapurustoapuun vauhtia yhteistyöstä Forum Virium Helsingin kanssa

Kesällä 2023 ohjelmistoyritys Commu ja Forum Virium Helsinki kokeilivat, miten taloyhtiön sisäinen avunantosovellus toimisi. Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö mieltyi palveluun, ja se on nyt käytössä uusissa kohteissa.

Digitalisoituvassa maailmassa monet kaipaavat kohtaamisia ja ilmastokriisin myötä vaihtamiselle ja kierrätykselle on enemmän kysyntää kuin ennen. Kesällä 2023 kokeiltu KotiCommu-sovellus tukee yhteisöllisyyttä taloyhtiöissä tarjoamalla alustan avunannolle ja -pyytämiselle. Sovellus on saanut hyvän vastaanoton. Muillakin Commun yhteisöllisyyspalveluilla menee nyt hyvin. 

1. Kuinka kuvailisit palveluanne?

Tamperelainen ohjelmistoyritys Commu keskittyy palveluihin, jotka tukevat avunantoa ja yhteisöllisyyttä taloyhtiöissä, asuinalueilla tai vaikka kokonaisissa kunnissa. Heidän kehittämänsä sovelluksen kautta ihmiset voivat pyytää ja tarjota apua soittotunneista tavaralainoihin tai vaikka nurmikon leikkuuseen.

Palvelun ostajana toimii kunta, taloyhtiö tai vaikka yritys, joten yksittäisille käyttäjille sovellus on ilmainen. Commun bisnesmalli perustuu suljettujen yhteisöjen hallintaan. Taustalla pyörii siihen käyttötarkoitukseen suunniteltu teknologia. .

“Tuotamme kunnalle kunnannäköistä sisältöä”, Commu Appin perustaja ja operatiivinen johtaja Sami Ekmark sanoo. 

2. Millaista yhteistyötä olette tehneet Forum Virium Helsingin kanssa?

Commu kokeili Forum Virium Helsingin kanssa taloyhtiöille suunnattua KotiCommu-versiota sovelluksestaan kesällä 2023. Kokeilupaikkoina toimivat Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoasin ja kohtuuhintaiseen ARA-vuokra-asumiseen keskittyvän M2-kotien taloyhtiöt. Muutaman kuukauden testijakso oli osa kestävään asumiseen keskittynyttä Circular Green Blocks -hanketta

“Yhteistyö oli helppoa. Saimme riskittömästi kokeiltua, miten palvelumme toimii taloyhtiöpuolella ja pyydetäänkö apua noin suljetussa ympäristössä”, Ekmark kertoo. 

Commulaiset halusivat selvittää, millaista viestintää palvelun kautta taloyhtiöissä tulisi ja miten vilkasta se olisi. Alustaa saattoi käyttää paitsi avunantoon myös esimerkiksi talkoiden organisoimiseen. 

Taloyhtiön asukkaan näkökulmasta Commun etuna on, ettei avunpyytäjän tai -tarjoajan tarvitse jakaa mitään henkilökohtaisia tietojaan kaikille. Yksityishenkilöt eivät voi ottaa toisiinsa yhteyttä Commun ulkopuolella

3. Miten yhteistyö sujui ja minkälaisia oivalluksia sillä saavutettiin?

Commu sai kokeilun kautta uuden yhteistyökumppanin ja lisää tietoa palvelunsa kehittämiseen. Selvisi, että taloyhtiösovellukselle on kysyntää. Vuokranantajayhtiöt haluavat panostaa asukkaidensa yhteisöllisyyteen. Se nähdään kilpailuvalttina. 

“Saimme harmaita hiuksia, kun oivalsimme, että tämä ideahan toimii. Nythän sitä pitää kehittää”, Ekmark vitsailee. 

Commu lähti kehittämään sovellusta eteenpäin. Sittemmin käyttäjiksi on saatu lisää yksittäisiä yhtiöitä ja uusia kohteita Hoasilta. 

4. Miten teillä menee nyt ja mitä suunnittelette jatkoon?

Vuonna 2021 perustettu Commu on kasvanut reippaasti viime kesän jälkeen. Ajatus myytävistä palveluista vahvistui ja syksyn myötä kehittyi eteenpäin. Kesällä käyntiin polkaistu yhteistyö kuntien ja taloyhtiöiden kanssa jatkuu ja uusia kokeilujakin on käynnistynyt aina Hondurasissa saakka. 

Parhaillaan yritys elää kiireistä vaihetta. Kevään aikana yrityksen kehittämä Suomen yhteisöllisin kunta -yhteisöllisyyskisa on käynnistynyt yhdeksässä paikassa ympäri Suomea. Kisa haastaa kuntalaiset tekemään hyviä tekoja kilpaa. Voittaneen kunnan kuntalaiset valitsevat palkintopotin käyttökohteen. 

“Haastan Helsingin mukaan kilpailuun! Seuraava aloitus on nyt heinäkuussa”.

Kuva: Vesa Laitinen

Lue myös